svaevebane rosengaardcentret

Midlertidig svævebane mellem Rosengårdcentret og Flakhaven

Den nye forsinkelse på letbanen i Odense får nu Rosengårdcentret til at investere i en midlertidig svævebane mellem centret og Flakhaven. (Topfoto: Sådan kommer svævebanen nogenlunde til at se ud)

Rosengårdcentrets bestyrelse har netop godkendt planerne for byggeriet sammen med et byggeteknisk udvalg fra Odense Kommune. Selve byggeriet og opstillingen af svævebanen forventes at starte allerede i dag, den 1. april.

Svævebanen vil forbinde Rosengårdcentret med Flakhaven i Odense C, for på den måde at gøre transporten til og fra centret nemmere for de mange kunder, der dagligt tager turen til Ørbækvej.

Slut med trafikkaos

”Imens vi venter på Letbanen, har vi besluttet os for at tage hånd om de trafikale udfordringer forbundet med Letbane-byggeriet ved at opstille en svævebane. På den måde kan vi guide vores kunder ud til centret direkte fra midtbyen, så de slipper for strækningerne med vejarbejde og kødannelse”, udtaler Center Manager Casper Bach Andersen.

En tur fra Flakhaven til Rosengårdcentrets Grøn Indgang, hvor det ene stoppested kommer til at ligge, er 3,4 km. lang og kommer til at tage ca. 17 minutter.

casper bach andersen svaevebane
svaevebane afstand

Inspiration fra Sverige

Idéen til svævebanen i Odense kommer fra Sverige, hvor man tilbage i 2013 opsatte en svævebane i stedet for en letbane. Et tiltag, der har været en bragende succes.

”Det skal ikke være en hemmelighed, at vi har kigget med hos vores svenske naboer i Gøteborg, hvor svævebanen har aflastet den øvrige kollektive transport. Desuden viser studier herfra, at det er en meget energieffektiv transporttype”, fremhæver Casper Bach Andersen, som glæder sig til at kunne tage den allerførste tur, når svævebanen forventes klar i efteråret 2019.

Hver vogn på svævebanen har plads til 12 personer samt mindst to barnevogne, kørestole og 2-3 cykler. Banen kommer op i 45 meters højde over bybilledet.

APRILSNAR!