Fuld skrue på legesyg mode
26. februar 2018Liv & Stil,Mode,Fashion
Modetendenser 2018
Fuld skrue på legesyg mode
Af Diana Ebba Ø. B. Pedersen
Vi har ikke bare taget hul på et nyt år – vi har også kastet os ud i et nyt modeår. Men hvad bliver de helt store tendenser i år? Vi har bedt modeekspert Chris Pedersen om at kigge i modens krystalkugle og klæde os godt på til 2018. Og bare rolig – det bliver et spændende og LARMENDE modeår!
Der bliver hverken sparet på farver, mønstre eller materialer i 2018. Faktisk har det at lege med tøj, og den måde vi sammensætter det på, aldrig været så fri som nu.
“Efter 15 år med et modebillede stort set præget af sort, hvid og grå, er det billede nu blevet langt mere kontrastfyldt. Vi kombinerer materialer, mønstre og farver som aldrig før, og alt er stort set tilladt”, fortæller Chris Pedersen, der har arbejdet med mode i mere end 20 år gennem magasiner, aviser og TV. To af de internationale modehuse, som han kan se, gør sig særligt gældende i år, er italienske Gucci og Versace. De både leger og skruer op for farver og drama i deres tøj ved at kombinere mønstre og skalere dem op i store størrelser. En tendens som danske Ganni og Baum und Pferdgarten har taget til sig.
“På den måde går vi væk fra den oprindelige minimalistiske scandi-stil og bevæger os over i en langt mere legesyg og flamboyant skandinavisk mode”.
Miks og match
Hvor den minimalistiske stil er langt mere introvert, er den maksimalistiske og flamboyante langt mere ekstrovert. Så hvad der bliver kodeordet for moden 2018, er eksperten ikke i tvivl om.
“Selviscenesættelse. Alt det her med at gøre noget ekstra ud af tingene, skille sig ud og skabe fokus fylder meget”, forklarer Chris Pedersen og understreger, at det ikke kun er de store modehuse som Gucci, der tør skille sig ud.
“Selv den meget tilgængelige modegigant H&M har fået øjnene op for mode, der larmer. Det er meget tydeligt”, siger han og understreger, at vi indtil for tre-fem år siden stort set var holdt op med at købe tøj, og at det efterfølgende har fået designerne til at skrue op for mønstre, farver, former og materialer. Og i særdeleshed det, at vi tør mikse og kombinere på ny, kan vi uden tvivl takke de unge for.
“Ungdomskulturen i dag er jo en sampler-kultur – altså en sammensat kultur der orienterer sig meget visuelt ved hjælp af de sociale medier. De udplukker og lader sig inspirere mange steder fra på tværs af forskellige stilarter. Den tendens har modehusene taget til sig”, fortæller Chris Pedersen og nævner Gucci som et af de modehuse, der har været med til at sætte det excentriske på dagsordenen og mikser på tværs af stilarter.
Gå efter det, du kan lide – og behold det!
Vi vil altså gerne larme lidt her i 2018. Men det betyder ikke, at vi bare skal shoppe amok og smide ud. Faktisk er trenden, at vi skal købe noget, vi virkelig godt kan lide og beholde det længere, end vi tidligere har gjort.
“Vi ser ikke hele tiden nye trends i de store modehuse mere, som vi så førhen. Vi ser mere en bølge med fokus på et specielt stykke tøj af god kvalitet sat sammen med et andet lækkert fund, som vi kommer til at beholde i flere år og kan mikse på mange forskellige måder”, forklarer Chris Pedersen og tilføjer, at trenden i de sidste ti år har været, at vi har købt billigt tøj. Nu køber vi interessant tøj, der holder.
“Bare kig på danske mærker som Saks Potts, Stine Goya, Ganni og Baum und Pferdgarten, som leger med både farver, mønstre og materialer. Det siger noget om, at vi bliver bedre til at købe det, der er godt fra de forskellige, og så kombinere det”, fortæller han og tilføjer:
“Man kan godt sige, at det her års modebudskab i virkeligheden er, at hvert enkelt stykke tøj skal være vores yndlingstøj. Man skal kunne se glæden og legen gennem tøjet”.
Men ét er kodeord og værdier, for den mode vi kommer til at gå rundt i i år, noget andet er, hvilke items vi så helt konkret kommer til at have på.
“Herretøj til kvinder er helt sikkert stort i år – silhuetterne bliver større og materialerne er mere tweed-agtige krydret med en lyserød stribe som kontrast. Derudover gør cowboystøvlen comeback, og trenchcoaten, som også er ret maskulin, fortsætter. I det hele taget, er kroppen ikke så interessant mere – vi har fået nok af Kim Kardashians slimfit”, forklarer Chris Pedersen smilende og tilføjer den ret så interessante krølle, at herretøjet de seneste år har set op til kvindetøj med feminine snit – nu er det omvendt!
Sporty lag på lag
Har vi sagt mode 2018, har vi også sagt sportstøj med logo-T-shirts og -sweatre kombineret med blomstrede kjoler, cowboybukser med svaj og dramatiske læber. Her er Guccis egen chefdesigner Alessandro Michele særligt toneangivende.
“Jeg synes, det er tydeligt, hvor meget vi vender os væk fra det minimale og mod det varme med farvede kjoler, lag på lag og mønstre på kryds og tværs. I det hele taget er der megen leg med tøj, og det er lige præcis det, som Alessandro Michele har givet Gucci”, fortæller Chris Pedersen begejstret.
“Grænseløs leg, hvor alt kan lade sig gøre!”.
Læs også om årets tendenser inden for interiør her.
Foto: Brandts Klædefabrik
Chris Pedersen er TV-vært på DR K, hvor han blandt andet laver programmer som Danmarks unikke stilikoner, AFRIKA – DET NYE SORT og Modeuge Nu, der dækker Copenhagen Fashion Week. Lige nu er han i gang med optagelser til en ny programserie på DR K, der dykker ned i fænomenet lykke.
Chris Pedersen har studeret kommunikation og kunsthistorie og har blandt andet været chefredaktør på modemagasinet Cover Man. Derudover har han gennem en lang årrække skrevet om design, popkultur, mode og kunst for Politiken, Børsen og Berlingske Tidende.
Sådan gør du garderoben klar til 2018
Ind med…
Herretøj til kvinder med store silhuetter og tweed
Cowboystøvler
Trenchcoaten
Sportstøj og miks lag på lag
Jeans med svaj
Farvede, tykke strømpebukser
Lyse pastelfarver
Ud med…
De anonyme farver som grå og beige
Stramme, sorte jeans
Rock’n’roll-looket
Psssst…
Madonna-effekten: 2018 bliver året, hvor pop-fænomenet Madonna fylder 60 år. Chris Pedersen tror på, at hendes runde fødselsdag kommer til at sætte sine spor i modebilledet verden over. Derfor er modeeksperten sikker på, at vi kommer til at gå i Madonna-arkivet og se den den legendariske læder-cap eller sømandshat i gadebilledet igen i 2018.