Hele verden er vild med fynske Elise Buch
2. oktober 2018Fashion,Liv & Stil
Influencers - det nye sort
Hele verden er vild med fynske Elise Buch
Af Diana Ebba Ø. B. Pedersen
De har mange tusinde følgere på de sociale medier og deler billeder fra deres hverdag. De bliver kaldt for influencers. Men hvad ligger der i at være influencer? Og hvem gemmer sig bag de flotte billeder, interessante videoer og sjove kommentarer? Vi har talt med en af Fyns absolut største influencers.
Kombinationen af et godt spejlreflekskamera, dreadlocks og en stærk æstetisk sans blev grundstenene i Elise Buchs succes på Instagram og Youtube. Som bare 19-årig kastede hun sig ud i at dele billeder, tanker og videoer om det, der rører hende. I dag – fem år senere – har hun 159.000 følgere verden over.
Hun er ikke meget for at blive kaldt influencer. På den anden side ved hun godt, at hun som en af de absolutte højdespringere i det fynske og danske Instagram-univers, nok må betegnes som en slags influencer.
“Jeg deler jo bare mit liv med andre. Jeg ser ikke så strategisk på det, men mere som mig og noget, jeg bare har lyst til,” fortæller 24-årige Elise Buch, hvis kendetegn er røde læber, sine dreadlocks og farverigt tøj. Ved siden af at være influencer har hun hele tre jobs og arbejder som markedsføringsassistent, hun hjælper til i et genbrugscenter og samtidig med alt det, er hun ved at starte eget brand og firma op. Elise Buch har travlt! Men det gør ikke spor, hvis du spørger den fynske instagrammer og Youtuber.
“Jeg holder meget af det, jeg laver. Og med en kærlighed for at fotografere, finde ting med sjæl og få gode idéer, så føler jeg mig ret priviligeret. For mig er Instagram og det at tage billeder en passion. Og sådan har jeg faktisk altid haft det. Som yngre var det bare min søster, jeg tog billeder af. I dag er det mig selv, fordi jeg altid er tilgængelig og på den måde er uafhængig af andre. Det er nemt på den måde,” forklarer odenseaneren, der deler billeder af sig selv med sine dreadlocks, planter fra sin lejlighed, indretning, gamle retrofund og mode fuld af mønstre og farver. Derudover laver hun Youtube-videoer inden for samme område, hvor hun tilmed sætter et samfundsrelevant emne på dagsordenen. For Elise Buch handler det ikke så meget om hendes hverdag. Og det er der en særlig årsag til.
“Jeg laver ikke historier om småting. Det skal have en eller anden samfundsmæssig relevans. Ellers synes jeg ikke, det er interessant. Jeg kan godt lide at røre nogen og gøre en lille forskel. Det kan være alt fra at inspirere med smukke mønstre og farver, men det kan også være at tale om body confidence, livet som single, eller andre emner som behandler den måde, vi lever på i dag,” forklarer hun.
Tre fyldte fodboldstadions
Man får ikke 159.000 følgere uden at levere indhold, der er efterspørgsel på. Men hvad er det, den fynske influencer gør, siden hun har ramt rigtigt?
“Det var lidt af et tilfælde. I 2013 oprettede jeg en Instagram-konto samtidig med, at jeg fik lavet dreadlocks. Og da jeg havde et godt spejlreflekskamera, begyndte jeg at dele billeder af mig selv og mine dreadlocks af rimelig høj kvalitet. Den kombination skulle vise sig at være vække interesse. Jeg var åbenbart en af de første i verden med dreadlocks og billeder af høj kvalitet samtidig,” fortæller en glad Elise Buch og tænker tilbage på dengang, hun fandt ud af, at hun havde 2.500 følgere.
“Jeg kan huske, jeg gik i chok og syntes, det var helt åndssvagt at have så mange følgere. I dag spørger folk mig, om jeg ikke synes, det er sindssygt med 159.000 følgere. Men helt ærligt, så kan jeg ikke rigtig forholde mig til det. Det er jo bare et tal,” nævner hun og tilføjer, at hendes bror en dag kom hjem efter at have set en fodboldkamp på Stamford Bridge, som er Chelsea F. C.’s hjemmebane, og fortalte, at der var knap 45.000 tilskuere.
“Det satte det hele i perspektiv. Tænk at jeg havde mere end tre gange så mange følgere, end der kunne være på det stadion. Det var lidt overvældende og en øjenåbner, når man ser så konkret på det,” understreger hun.
Hvorfor gemme sig?
Nogen vil måske tænke, at det må forpligte og lægge et pres på en, når der er så mange derude, som gerne vil følge med i ens liv. Men ikke for Elise Buch.
“I starten tog jeg nok lidt mere en rolle og en stil på mig. Jeg var lidt mere hippie-agtig. I dag har jeg fundet en balance og føler, at jeg finder stor frihed i at være mig og give det videre til andre. På den måde føler jeg ikke det store pres,” siger hun og forklarer, at det vigtigste her i virkeligheden nok er, at hun ikke tager sig selv eller mediet så seriøst.
“Der er mange, der ikke helt forstår, hvordan jeg kan dele ud af mig selv på den måde. Men jeg synes, det er megasjovt. For dem ville det måske være mærkeligt. Men jeg tager det ikke så højtideligt. For til syvende og sidst er vi her jo ikke mere på et eller andet tidspunkt, så hvorfor gå og gemme sig? Og hvis jeg har efterladt nogle historier, der måske kan være til gavn for nogen, hvad sker der så ved det? Ingenting! Men det, tror jeg, er en lidt klassisk mentalitet her i Danmark – at man går og putter lidt med sig selv. Det forstår jeg bare ikke. Det har jeg ikke lyst til,” fastslår Elise Buch, der har samarbejder med brands og virksomheder engang i mellem – men kun, når hun har lyst, og de er altid nøje udvalgt.
Hvad er en influencer?
Ordet influencer dækker over en ny type markedsføring og bruges om personer, som har indflydelse i kraft af mange brugere, der følger deres aktiviteter på internettet.
Gennem en influencer kan virksomheder og organisationer købe sig til omtale på sociale medieplatforme som Youtube, Facebook, Instagram eller Snapchat.
Det værste og det bedste ved at være influencer?
“Der altid er en helt masse mennesker, der har en holdning til det, du laver. Og du kan stort set aldrig gøre det godt nok. Folk siger, de gerne vil have sandheden og ærlige tanker, men hvis man så ikke deler deres holdning, så bliver de megasure. Det har jeg været rigtig frustreret over.
Det bedste er uden tvivl alle de mennesker, man kan komme i kontakt med, og som man har interessefællesskab med. For fem år siden kendte jeg ikke nogen, der havde dreadlocks – det var min egen lille idé. Nu har jeg et kæmpe netværk på grund af Instagram.
Personer jeg beundrer?
“Iris Apfel – et 97-årigt amerikansk stilikon.”
Hvordan er det at være influencer på Fyn?
“Det er helt klart meget sværere i forhold til, at der ikke er de samme samarbejdsmuligheder her som i København eller udlandet. Jeg kunne leve helt anderledes af det i USA eller andre steder.
Om Elise Buch
@elise.buch
24 år, influencer, markedsføringsassistent, arbejder i et genbrugscenter og er ved at starte eget brand og firma op.
Har 159.000 følgere på instagram og på sin youtubekanal 169.000 følgere.
Hvad siger dine omgivelser til det?
“Jeg tror ikke, de mærker det så meget. Det er ikke noget, jeg går og snakker så meget om. Det er lidt underligt, men det er ikke noget, der er vigtigt, når jeg for eksempel skal præsentere mig for nye mennesker.”
Om ansvaret, der ligger I at så mange mennesker følger dig?
“Det er primært folk mellem 18 og 35 år, der følger mig. Så jeg har ikke de helt unge og børn i min målgruppe. Men jeg har diskuteret det her mange gange med folk, og jeg er ret træt af, at det er os som influencers, der skal have det ansvar. Det er masserne der dikterer, hvor medierne skal tages hen. Det er masserne, der har gjort, at en familie som familien Karashian tjener kassen på deres overdramatiske liv. Der vil altid være nogen, der laver noget absurd indhold, men det er seerne, der bestemmer, hvad der skal være populært – og hvem der skal tjene penge. Jeg er lidt træt af, at det er os som skabere, der skal bære hele ansvaret.”