JUICE - Selvtillid og lækkert hår
27. september 2017Liv & Stil,Vin & spiritus
JUICE
SELVTILLID OG LÆKKERT HÅR
“Kaffe, juice og meget mere”. Teksten på Joe & The Juice’s logo fortæller historien om en anderledes dansk café, som sætter en ære i at give kunderne mere end bare mad og kaffe. Men hvad er det mon, der gemmer sig bag ordene “meget mere”?
Joe & The Juice
• Grundlagt i 2002 af Kaspar Basse
• 201 juicebarer i 14 lande (heraf 68 i Danmark)
• 1.600 medarbejdere
• Omsætning i 2016: 551 millioner kroner
• Målet er 650 juicebarer i 2020
Mads Højmark, Branding & Communication
Manager i Joe & The Juice.
Ved første øjekast ligner Joe & The Juice en ganske almindelig café. Men ørerne fortæller dig hurtigt, at det nok ikke er tilfældet. Den dunkende musik brager så
højt ud i lokalet, at man skulle tro, man var havnet på en natklub ved højlys dag.
Og lydstyrken er ikke det eneste, der er skruet op for på Joe & The Juice. Der er også godt med volume på den charme, som de ansatte disker op med.
Den venlige unge juicer smiler og henvender sig i en frisk og personlig tone.
– Hvad kan jeg gøre for dig i dag, spørger han og får mit navn. Valgmulighederne hænger på den store tavle bag baren. Der er juicer, shakes, grillede sandwiches og kaffe. Mange af juicerne bærer helseklingende navne
som Go Away Doc, Stress Down og Immunity, og som navnet på kæden antyder, er juicen en vigtig del af forretningen. Men juicen er ikke alt. Og nej, det er heller ikke den grillede sandwich, kaffen eller kunden, der er i centrum for den strategi, der har fået Joe & The Juice til at vokse fra en enkelt juicebar til mere end 200 juicebarer verden over. Det er medarbejderne, der er rygraden, og det er dem, der skal få folk til at træde
indenfor i det lidt specielle univers. – Vi gør tingene anderledes og giver gæsterne noget, de ikke får andre steder. Der findes mange konkurrenter, der også laver juice og serverer hurtig sund mad, men vi tror, at de hos os får en oplevelse med. Den modtagelse, du får af vores juicere, er anderledes. Tonen er mere loose og ikke så corporate, som du ser andre steder. Der er ikke noget filter på, og der er ingen manualer for, hvordan vores ansatte skal opføre sig, siger Mads Højmark, der er Branding & Communication Manager i Joe & The Juice.
Kaffe og karisma
De ansatte hos Joe & The Juice har vide rammer for, hvordan de skal gebærde sig over for kunderne. Men medarbejderne skal – ligesom juicen – indeholde
nogle ingredienser, som ligger i den friske ende af skalaen. De skal rumme noget særligt, og af samme grund sender Joe & The Juice scouts ud i verden, hvor
de afholder castings for at finde de helt rigtige medarbejdere. En metode som umiddelbart lyder som en kopi af modeverdenen, når der skal findes nye modeller til catwalken. Men sådan er det ikke helt.
– Nej, der er mere x-factor over det. Vores medarbejdere skal have karisma og engagement, og så skal de elske at komme på arbejde, fortæller Mads Højmark,
der selv har taget turen fra juicer bag baren til sit nuværendejob på hovedkontoret.
– Det var sjovt at komme på arbejde hver dag, og jeg tænkte ikke over, at man var på arbejde, selv om der kunne være travlt og stressede perioder. Vi havde et unikt fællesskab, og kollegerne blev også mine venner. Det var specielt. Det var en fest, siger han.
Decibel = omsætning
– Jeg skruer lige lidt ned, så jeg kan høre dig, siger juiceren, da han får et spørgsmål, som kræver lidt mere ørenlyd end en vanlig bestilling.
Det er ikke blevet frokosttid endnu, og der er kun få gæster i de stilfulde omgivelser, hvor der også er tænkt over interiøret. Men musikken brager, og det er langt fra noget tilfælde, at decibel-niveauet er så højt. I 2004 fik en af de ledende medarbejdere den idé at skrue op for musikken, og siden da er der bare blevet langet endnu flere juicer over bardisken.
– Vi kalder det engang imellem omsætningsknappen, for sandheden er, at jo mere vi skruer op, jo mere omsætter vi, har grundlæggeren Kaspar Basse tidligere fortalt. Hos Joe & The Juice er medarbejderne det største aktiv,
så musikken er også til ære for dem, fortæller Mads Højmark. – Vi går rigtig meget op i vores musik og har nogle musik-managere, som sidder og vælger den. Vi er glade for musikken, og derfor vil vi også gerne spille den
meget højt. Det er samtidig en måde at skille os ud fra de andre på, siger han og forklarer, at der findes en “morning list”, “peak list” og en “afternoon list”.
– I peak-perioden omkring middagstid, hvor der er flest mennesker og mest travlt, er der mere tempo på musikken, og det betyder samtidig, at medarbejderne også arbejder lidt hurtigere i takt med musikken,
siger Mads Højmark.
Frihed og nul uniformer
Der findes ingen uniformer i Joe & The Juice, og der er stor tillid til, at juicerne leverer varen uden løftede pegefingre fra oven. Umiddelbart kan det måske virke lidt laissez faire, når juicerne får lov til at fjolle rundt og måske endda flirte lidt med kunderne. Men der er en dybere mening med galskaben.
– Når vi fokuserer meget på vores medarbejdere og på kultur og udvikling, mener jeg, at det må være sundest at give folk fri. Det svarer lidt til at opdrage børn. Hvis man lever de første 18 år fyldt med inspiration, kærlighed og tilstedeværelse, kan man også godt stole på sine børn og give dem fri, sagde Kaspar Basse til Berlingske Business tidligere i år.
Kaspar Basse er juicekongen og manden bag det danske forretningseventyr. Efter en karriere som karatekæmper på landsholdet fik han – med inspiration fra Starbucks og sin egen kost som eliteidrætsudøver – ideen til at åbne en juicebar. Det skulle være en café, hvor sundhed gik hånd i hånd med en “funky”
indpakning, og med et par hundredetusinde kroner i lommen fra et tidligere forretningseventyr slog han i 2002 dørene op for den første Joe & The Juice i indre
København.
Ind under huden
15 år senere har kæden åbnet 200 juicebarer i 14 lande verden over – lige fra Sydney til San Francisco. Joe & The Juice har sågar kastet sig ind på det benhårde fastfood-marked i New York, hvor rygtet går på, at medarbejderne er så populære, at stjernerne hænger ud med dem privat.
– Der er nogle stjerner, der kommer som stamgæster, men hvorvidt de omgås juicerne uden for arbejdstiden, skal jeg ikke kunne sige. Det er meget muligt,
men det kan også bare være rygter, siger Mads Højmark. Fakta er, at Joe & The Juice i dag beskæftiger 1.600 medarbejdere, som sidste år var med til at sikre kæden en omsætning på en halv milliard kroner. Selv havde Kaspar Basse sidste år et overskud i sit personlige holdingselskab på 288 millioner kroner, og
så forstår man måske bedre, at hans højre underarm prydes af en tatovering, hvor der med store bogstaver står “The Juice”. Og direktøren for det hele er ikke den eneste, der har fået Joe & The Juice ind under huden. I foråret ryddede man konferencerummet i hovedkvarteret og gjorde plads til en tatovør. Det benyttede omkring 30 medarbejdere sig af, og de fik tatoveret “Juicer” på
ankler, arme eller lår.
– De ansatte er de vigtigste, vi har. Det er dem, der giver kunderne en oplevelse og gør, at kunderne kommer igen. Derfor lægger vi også meget vægt på at lave mange sociale arrangementer for medarbejderne. Det er dem, vi gerne vil sætte op på scenen, og tatoveringerne er et billede af, at folk føler sig inkluderet og gerne vil give noget tilbage, siger Mads Højmark, som dog ikke selv har nogen juice-tattoo på kroppen. Endnu ihvertfald.
Mød Clarence & Hasan
– hos Joe & The Juice i Rosengårdcentret.
Clarence Bernth, 23 år.
Har arbejdet hos Joe & The Juice i tre år og er nu
barmanager i Rosengårdcentret. Dyrker bodybuilding
i sin fritid.
Hvad er det bedste ved at arbejde hos Joe & The Juice?
Jeg har aldrig dage, hvor jeg ikke gider møde på arbejde, og det skyldes især kammeratskabet. Vi er vidt forskellige i fritiden, men når vi er her, er vi kammerater. Og så er vi på fornavn med de øverste folk i ledelsen,
som alle har prøvet at være juicere. Det føles som at være en del af en familie.
Hvad er dine fremtidsplaner?
Jeg har en handelsskoleuddannelse, men synes ikke det bør være nødvendigt med uddannelser for at skabe en levevej. Heldigvis giver Joe & The Juice en lang række muligheder for at uddanne folk inde i systemet, hvis man for eksempel er god til markedsføring eller kan lede et team. For mig handler det om at få alle de positioner, jeg kan opnå, så lige nu hedder fremtiden Joe & The Juice
Du er vant til optræde for en masse mennesker.
Skal du også performe i Joe & The Juice?
– Folk forventer en anden oplevelse end bare det at gå ind og købe en juice, så vi kan godt finde på at jonglere med nogle æbler eller invitere et barn med om
bag baren for at lave sin egen juice. Når der er travlt bliver det mere “normalt” service, men derfor kan vi godt finde tid til at smile og grine.
Flirter du med kunderne?
Jeg har taget den med min kæreste, som mente, at der var noget flirt. Men der vil altid være noget flirt, uanset om det er ældre kvinder eller en mandeflirt.
Det er en del af jobbet, og det er hun indforstået med. Det er altid meget sobert og uskyldigt, og her bruger vi ikke københavner-tricket med at skrive telefonnummeret i bunden af bægeret, så den bliver synlig, når juicen er drukket.
Hvad siger kunderne til musikken?
Der er nogen, der synes den er for høj, men vi har også ældre stamgæster, som faktisk kommer her, fordi de føler sig unge igen.
Har du også en tatovering, hvor der står “Juicer”?
– Jeg har masser af tatoveringer, men i forhold til mine konkurrencer skal jeg helst ikke have flere. Jeg har tænkt på at få én for sjov, men hvis jeg skal have en, skal det nok være på foden eller et sted, hvor den ikke er så synlig. Men jeg ved, at der er én her i Odense, der har en.
Hasan Tutku, 24 år.
Har arbejdet som juicer i Joe & The Juice i Rosengårdcentret siden februar 2017. Har læst International Erhvervsøkonomi på Erhvervsakademiet og
arbejder også som DJ i Odenses natteliv.
Hvorfor søgte du ind hos Joe & The Juice?
– Jeg trængte til et afbræk fra studierne, og så havde jeg hørt fra venner, at der var et superfedt arbejdsmiljø hos Joe & The Juice. Og det holdt stik, for vi har det virkelig godt sammen.
Har I helt frie hænder til at opføre jer som I vil?
– Både og. Der er jo en dresscode, for vi skal helst ikke komme ind i pyjamas, og man kan godt stå og råbe og skrige lidt men ikke bandeord og den dur. Hvis der er meget travlt, kan vi godt tage en dyb indånding og råbe “JOE”, så gejsten kommer lidt op og kunderne bliver klar over, hvor de er. De skal jo helst ikke tro, de sidder på Starbucks.
Vil du fortsætte karrieren hos Joe & The Juice?
– Jeg er ved at blive trænet op til at blive “Shift Manager” (niveauet mellem juicer og barmanager), så jeg gør, hvad jeg kan for at vise min dedikation. Jeg kan godt finde på at tage herud på min fridag og lave lidt
småting, hvis jeg sidder og bliver rastløs derhjemme.
Har du en tatovering med Juicer?
– Jeg har tre tatoveringer, men ingen med “Juicer”. Lige nu ville jeg ikke få én, men hvis jeg får en højere stilling end barmanager, så kunne jeg godt finde på at få én. De tre, jeg har, er på størrelse med et æble, så der er
stadig mere plads på kroppen.
Hvordan kan du holde ud at arbejde i den høje musik?
– Nu er jeg DJ inde på The Gym og Aya i Odense, så der er ikke noget problem der.
Kan du finde på at flirte med en kunde?
– Ja, men aldrig på den personlige måde. Det handler mest af alt om at smile pænt og være glad. Men kommer der en mor med to teenagere, og moren betaler, kan jeg godt finde på at sige: “Ingen kvaler, den smukkeste betaler”. Så bliver hun jo vildt smigret.