Her er dine børns helte
15. september 2017Liv & Stil,Børn
børns helte / september ‘17
Her er dine børns helte
Ved du heller ikke, hvad dine børn har hovedet begravet i, når du sidder og ser Vild med Dans eller den Store Bagedyst? Et godt bud er, at de ser YouTube. Her kan du møde en række af de nye youtubere, der bruger den populære videokanal som en karrieremulighed.
Dronningen af YouTube
Med næsten en halv million følgere fra hele verden er Laura Leth Danmarks ukronede YouTube-dronning.
Der bliver ikke sagt meget på Laura Leths videoer på YouTube. Men antallet af visninger fortæller historien om en succes. Den 21-årige makeup-artist lægger i sine videoer makeup i forskellige afskygninger, og det har givet hende en enorm fanskare.
Laura startede sin YouTube-kanal, da hendes følgere på Instagram bad hende om det. Men hun brød sig ikke rigtigt om at filme og redigere, så hun opgav efter bare fire videoer. Senere fandt hun ud af, at de få videoer, hun havde lagt op, klarede sig ekstremt godt – og da pengene begyndte at tikke ind, besluttede
Laura sig for at give YouTube endnu et forsøg. Da hun kom hjem fra et to-måneders ophold i Los Angeles, havde hun ramt 200.000 følgere og seks millioner visninger.
– Siden har jeg kunnet leve af det, så jeg blev selvstændig fuldtids-youtuber i december 2015 som 19-årig, fortæller Laura, som aldrig havde drømt om, at det skulle blive hendes levevej.
– Jeg plejede at hade, når mine veninder i folkeskolen ville se makeup-videoer. Jeg syntes, det var så kedeligt, og makeup sagde mig ingenting. Så at jeg nu sidder her, seks-syv år senere og lever af at lave de videoer, er meget mærkeligt. Men jeg er super glad for mit arbejde. I den mest sete video viser hun, hvordan man laver “basic brown smokey eyes”. Den har fået to millioner visninger, så den 21-årige københavner er efterhånden en magtfaktor på YouTube.
– At blive beauty-guru var aldrig noget, jeg drømte om. Det startede bare på instagram som en lille hobby, siger Laura Leth, som lige skulle vænne sig til den store opmærksomhed.
– Det er ikke for alle at dele sig selv og sit liv på de sociale medier, men jeg har en god balance, mellem hvad der er offentligt og privat, siger den danske YouTube-dronning, som udover sin kanal på YouTube også har lanceret sit eget mærke med øjenvipper.
Send mig en emoji, Batman!
Albert Dyrlund droppede ud af gymnasiet for at blive skuespiller og entertainer. Og YouTube har allerede hjulpet den 18-årige multikunstner til flere filmroller og et lille musikalsk gennembrud.
Vi fanger Albert på Roskilde Festival. Han er lige gået ud backstage for at få ro til at snakke. Den 18-årige youtuber fra Nordsjælland er begyndt at lave musik, men han skal dog ikke optræde på festivalen.
– Det kunne ellers være sygt nice. Men det kræver nok lige, at jeg får lavet nogle flere sange, siger han med et grin. Orange Scene var dog heller ikke ligefrem målet, da Albert som 9-årig opdagede YouTube. Sammen med en kammerat postede han videoer, hvor de kørte på cykel. Mest fordi de kunne.
– Men så faldt vi over nogle englændere, der filmede og snakkede
om deres hverdag. Og så startede vi bare. Først var der 100, så kom der 200, og pludselig var der 1.000 følgere. Det voksede bare, fortæller Albert, som hurtigt blev et kendt ansigt til de lokale byfester.
– I starten tænkte jeg ikke over, at der rent faktisk sad nogen derude og så videoerne, så det var mærkeligt, at der pludselig kom nogle, som ville have taget billeder med mig.
I dag har han rundet de 18 år og 137.000 følgere på YouTube. Og populariteten har sat gang i meget mere end videoer med pranks og udfordringer. Albert har også kastet sig over musikken, og på kanalen kan man nu se tre musikvideoer. Den seneste hedder “Emoji” og handler om en pige, som ikke skrev tilbage. Videoerne har tilsammen fået over ni millioner visninger, og Albert optræder nu med sangene på klubber.
– Jeg har altid haft en drøm om at blive skuespiller og entertainer, og musik er sygt fedt. Men musik er noget, jeg også vil, siger han. Skolebænken ville Albert dog ikke, og allerede i 1. g blev gymnasiet for kedeligt for den unge sprællemand. YouTube trak mere.
– Mine forældre var lidt nervøse, for de ville gerne, at jeg skulle gøre det “rigtige”. Men de har godt været klar over, at jeg ville noget andet, siger han.
Indtil videre har det ene ført til både det andet og det tredje, og Albert har nu lagt stemme til roller i to animationsfilm – senest Lego Batman-filmen.
– YouTube kan sagtens føre dig videre, siger Albert, hvis forældre ikke længere er så bekymrede.
– De har da været nervøse for, hvad der skulle ske med mig, hvis nu YouTube gik hen og døde. Men de er superstolte af mig nu.
Der er også mødre, der synes, jeg er en flot fyr
De fleste bruger YouTube som rent tidsfordriv. For 21-årige Kristian
Kulmbach er det et fuldtidsarbejde.
Holsted er mest kendt for speedway og for at have fostret store forfattere
som Tage Skou Hansen og Martha Christensen. Nu har den lille by øst for Esbjerg udklækket en ny stjerne.
Navnet er Kristian Kulmbach, professionel youtuber og efterhånden så kendt et ansigt, at han ikke kan gå udenfor en dør uden at blive stoppet af sine fans.
– Siden jeg blev “fundet” på YouTube som 14-årig, er jeg altid blevet stoppet på gaden. Det er fedt at møde dem, der ser mine videoer, men jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været ude uden at blive genkendt, fortæller han.
Kristians stjernestatus er vokset i takt med de efterhånden 1.000 videoer, han har lagt på nettet siden starten for 10 år siden. I dag er han fuldtids-
youtuber med 161.000 følgere.
Indholdet i videoerne spænder vidt. Lige fra en snak om det at være syg eller en gennemgang af eksotiske frugter. Spas og løjer fylder en del af sendefladen, men der er også plads til mere seriøse emner.
– Min bedstemors hund døde, og jeg havde så meget nedtur over det, at jeg satte mig foran kameraet og fortalte, hvad der var sket. Budskabet var, at hvis der er sket noget, der betyder noget for en, så skal man tale med andre om det, siger Kristian, som også har lavet en kampagne for Rådet for Sikker Trafik for at gøre opmærksom på, hvor farligt det kan være at tale i mobiltelefon på gaden.
Kristians forældre mente også, at en fremtid som youtuber var lidt for risikabelt. Men Kristian fortsatte, og i 2015 måtte han sætte dem ind i, hvad det handlede om. Han fik lov til at tage et sabbatår fra sit studie som pædagogisk assistent for at prøve video-karrieren af. I dag bruger han al sin tid på at udtænke nye ideer og skyde videoer.
– Jeg håber, at jeg har skabt mig et godt CV via min YouTube-kanal. Jeg har før været meget usikker, men YouTube har udviklet mig meget som person. Og jeg kan altid overveje at gå tilbage til uddannelsen igen, siger Kristian, som har en evne til at charmere folk fra flere generationer.
– Jeg får en del beskeder fra piger på 16-17 år, men for nylig blev jeg også kontaktet af et par mødre, som syntes, jeg var en flot fyr. Jeg har ikke hørt fra nogen drenge endnu, men det kan være, det kommer, siger han med et grin.
Familien YouTube fra Vojen
Nogle forældre kan have svært ved at forstå, hvad der sker, når deres børn begynder at lægge film op på nettet. Men ikke hos familien Münster i Vojens. Her er alle bidt af YouTube.
Da youtuberen Morten Münster inviterede sin lille-
søster Naja med på sine videoer, blev hun hurtigt så populær, at hans følgere nærmest krævede, at den 6-årige pige fik sin egen YouTube-kanal.
Så det fik hun, og i dag har Naja Münster sin helt egen fanskare. 162.000 mennesker følger nu skolepigen på YouTube, og hun synes bare, at det er sjovt.
– Man lærer hele tiden en masse nyt, især når man laver de her specielle videoer. Det er der jo ikke så mange andre børn, der gør, siger Naja Münster, der på sin kanal præsenterer sig selv som “7 år gammel youtuber, der IKKE laver beauty”.
I skolen er kammeraterne helt med på, at deres veninde tiltrækker sig noget opmærksomhed, hvilket blev tydeligt, da hun sidste år ved awardshowet “Guld-
tuben” vandt en pris som årets stjerneskud.
– De synes bare, at det er sejt, at de har en ven, der er youtuber, siger Naja.
For forældrene har det været en langsom tilvænning til en hverdag, hvor videoerne fylder mere og mere.
– Det begyndte med Morten, og i starten syntes vi, det var noget pjat, at han lagde dårlige film ud på nettet, som alle kunne se. Men det var hans hobby, og pludselig fandt vi ud af, at der var rigtig mange, der så de her videoer.
I dag har både Morten på 19 og lillebror Max på 14 år deres egne kanaler på YouTube, og selv om farmand og storebror på 23 ikke er er helt så meget med på videovognen som de øvrige, så har familien fundet noget at samles om på tværs af alder og generationer.
– En pige på syv og en bror på 19 år har normalt ikke så meget sammen, men Naja og Morten har et fantastisk sammenhold, og det er guld værd, siger mor Hanne, som ofte er med både foran og bag kameraet, når Naja skal filmes, og når videoerne skal tjekkes, inden de bliver lagt ud til offentligt skue.
– Der bliver aldrig lagt noget ud, som vi ikke kan stå inde for. Der er rigtig mange, der ser det, så vi har også været efter hende med, at hun ikke må bande for meget. Vi tænker over, hvad der bliver lagt ud og holder det på et sobert plan, siger Hanne Münster.
Sidste år sagde Naja, at hun var helt sikker på, at hun ville være professionel youtuber, når hun blev stor, men nu har fremtidsplanerne ændret sig en smule:
– Jeg vil være hundepasser eller skuespiller. Sammen med min bedste veninde Johanne.
