Det er lige om lidt. Juletræet er slæbt ind fra kulden og står og smådrysser på ærespladsen i stuen. Kassen med juletræspynten er nede fra loftet, og vi pakker forsigtigt den gyldne lyseholder ud af sin æske. Den med de sirlige mønstre, som mormor fik som barn, og som altid kommer op at hænge på den flotteste gren i toppen af træet. Så alle kan se den, og hele familien kan hygge sig sammen over, at alt er, som det plejer. Krydret med alt det skæve, det skøre, det hjemmelavede og det hyggelige, som selvfølgelig også skal på træet, før det kan blive rigtig jul.

Julepynten er én stor lykkelig sammenbragt familie af oldemors hjemmehæklede hjerter, krøllede kræmmerhuse med pailletter fra børnehaven og dyre designerlysestager – og vi elsker det. Når det er jul, er alt tilladt, og vi kan gå ”all in” på pynt, hygge, forkælelse og på alt det, der bare virker lidt for meget resten af året. Lige så snart vi kan slippe afsted med det, pynter vi max igennem, skråler med på Last Christmas og spiser nougat direkte fra pakken, imens hunden ser forvirret og lidt bange til og lusker ud i kurven.

– Når julen står for døren, crasher alle vores normale stil-parametre. Julen er indgangen til et inferno af nostalgi, traditioner og ritualer, som vi hver især har et nært og personligt forhold til. Især juletræet er for mange af os en guilty pleasure, hvor alle hverdagens intentioner om minimalisme må vige pladsen for et overdådigt miks af farver, stil, materialer og funklende lys, forklarer Gitte Madsen, der er livsstilsekspert på TV2 Charlie og har nærstuderet danskernes forbrugsvaner gennem mange år. Julearsenalet for danskere generelt er et løst sammensurium af mormors fine glaskugle, nye ting fra supermarkedet, Søstrene Grene eller Flying Tiger – og så naturligvis en stor egenproduktion fra familiens store og små kreatører, fortæller hun.

Så nok er der til jul frit valg på alle hylder, men alting har som regel alligevel sin plads og en særlig betydning for os. Og når vi den ene gang om året forsvinder ned i kassen med julepynt og glimmerstads, er det et glædeligt gensyn med alt det, der giver vores jul værdi. Den lille røde tromme vi har haft siden barndommen, englebasserne hvis vinger for længst har mistet glimmeret og den skæve musetrappe, som den mindste stolt har bragt hjem fra SFO’en. Vi elsker det hele højt, men alligevel er det den designede julepynt, der ligger i toppen af stilhierarkiet og i kassen med særligt fine sager.

Julen som hobby

Og nu vi taler om personlig stil, så er det netop her, den elegante designklassiker har sin funktion.

– Det at samle på noget, giver mulighed for at skabe en tradition, og så er det for mange også en hobby, som man passioneret kan gå op i. Og når det gælder små designerting såsom julepynt, kan de fleste være med rent økonomisk, fortæller livsstilseksperten. – Designerjulepynten er for mange i dag, hvad juleplatterne var for vores bedsteforældre. En tidløs klassiker der giver signalværdi. Så træet kan ligne ”dem i bladene”. Respekten for traditionerne samt det, at indretningen af hjemmet nærmest er blevet en nationalsport, gør, at julen i sig selv er en enorm iscenesættelse af den kreative personlighed, mange gerne vil fremstå som, tilføjer Gitte Madsen.

 

Et godt eksempel er Georg Jensens års-julepynt, som mange hænger op i december, og som måske er gået i arv fra generation til generation i familien. Bag den fine stads ligger en stolt dansk virksomhed med hele 113 år på bagen, hvis produkter er lige så højt elskede som Royal Copenhagen, Kaj Boyesen-aben og PH-lampen – med andre ord; det ultimative samleobjekt. At arve en klassiker af en anerkendt dansk designer, giver en følelse af værdi fra en anden tid, og det passer perfekt ind i det nostalgiske og romantiske glansbillede, som hyggen i julen er garant for.

Made in Denmark og hvad så?

Hvad er det egentlig, som gør dansk design så eftertragtet netop nu?  Og hvad er det helt præcist, der gør os så vilde med teaktræsmøblerne, lampeskærmene og keramikvaserne fra dengang farmor var barn?

– Fremfor alt signalerer det originale design økonomisk og kulturelt overskud. Du køber ting med sjæl og historie for at sende signalet om, at du har dybde og personlighed. Men i virkeligheden ligger det hemmelige X i mikset. Ingen synes, det er hyggeligt med et hjem eller et klædeskab, hvor alt er ”rigtigt” og dyrt. Du skal selv mikse og tilføre din egen casual personlighed, og det gør man for eksempel ved at kombinere IKEA med arvestykker og en enkel dyr og lækker designerting, lyder det fra Gitte Madsen, der også fortæller, at det hele handler om signalværdi. Og det vigtigste signal du sender med dansk design, ja det er overskud.

Gammelt ragelse, vintage eller genbrug?

Én ting er signalværdi og overskud – noget andet er historie. For når vi kaster vores kærlighed over det gamle sølvbestik på loppemarkedet, stikker det langt dybere end blot fascinationen for det pæne og det stilrene. I hvert fald hvis man spørger livsstilseksperten.

– Vi er midt i en historietrend lige nu, som vi deler med hele Europa. Vi er vilde med historien og i en stresset hverdag med politisk opbrud, angst for terror og miljøkatastrofer, søger vi mod det trygge, det nostalgiske og det ærlige. Og alt det finder vi i historien. Den kender vi, og ”de gode gamle dage” føles i dag trygge og enkle, forklarer Gitte Madsen.

 

Så ifølge livsstilseksperten leder vi lige nu efter rødder og faste holdepunkter. Og så er det lige pludselig ikke så sært, at vi bombarderes med danmarkshistorien som emne på de brede TV- og underholdningskanaler; Historien om Danmark, 1864-serien, gensyn med Matador og alle auktions-programmerne for blot lige at nævne et par stykker.

– Sammen med fascinationen for økologi og bæredygtighed er det en del af en større autenticitets-trend, altså det at tingene er rigtige og ægte, som er den stærkeste og bredeste trend lige nu. Og derfor øges ”ting med historie” også i værdi, lyder det fra livsstilseksperten.

– Vi går imod ”brug og smid væk-kulturen”, vi taler om ting med sjæl, og enhver krejler har for længst tjent penge på at søge efter ting med historie for at sælge dem videre på dyre loppemarkeder og i vintage butikker i byerne. Ting, der før hed gammelt ragelse og røg en tur til genbrug, er i dag ”retro” og ”vintage” – og ofte dyrere end nye varer i samme kategori, siger Gitte Madsen.

Sølv er cool – også i dag

Kvalitet, nostalgi og samtidig det ultramoderne er altså tre ord som vi danskere gerne vil forbindes med. Og heldigvis, for rigtigt mange af os har julepynt fra Georg Jensen i kassen med julepynt. Som stadig er enormt eftertragtet, uanset om det er arvet eller købt ind til eget brug.

 

Historien om den danske sølvsmed Georg Arthur Jensen passer perfekt ind i historie-trenden lige nu. Georg blev født i 1866 og kom som 13-årig, efter kort skolegang, i lære som guldsmed i Sankt Peders Stræde i København. Når han ikke lavede smykker, forsøgte han sig som billedhugger, dog uden større held. I 1901 rejste Georg til Paris for at opleve Verdensudstillingen, og her blev han helt forelsket i sølv, som han mente, nærmest havde overjordiske egenskaber – hvis man altså vidste, hvordan man skulle behandle det. Med lidt hjælp fra en rig forretningsmand åbnede han i 1904 en sølvsmedje i Bredgade 36. Og snart stod de fine damer i kø på den smalle trappe op til smedjen efter bæltespænder, hattenåle, brocher, halskæder, tekander, lysestager og bestik.

 

Han blev hurtigt et kendt ansigt i byen med sin hvide kittel, sit høje hår og pjuskede overskæg. Og han var tydeligt inspireret af tiden hotteste Art Noveau-stil, der handlede om natur og mytiske væsner. Men mest af alt var han kendt for at bearbejde sølvet på en helt ny måde. Med en lille hammer, lavede han små bitte fordybninger på hele overfladen, inden det blev oxyderet – dvs. gjort mørkt. Og folk blev hurtigt enige om, at Georg måtte være intet mindre end en tryllekunstner, når han sådan kunne få elverpiger og måneskin til at strømme ud af et smykke.

 

I dag i 2017 er det præcis den type fortælling, der gør det moderne og nytænkende brand, som Georg Jensen er i dag, både autentisk, ærligt og ”retro” i vores øjne. Og udlandet er også med på den vogn, der hedder ”dansk design”.

– Under temaet ”New Nordic” kan udlandet slet ikke få nok af vores design, hvad enten det er tv-serier, mode, møbler og sågar skuespillere. Selv ordet ’hygge’ var sidste år blandt de nominerede til årets engelske ord i den anerkendte Oxford Dictionary, slutter Gitte Madsen.

 

Og nu vi taler om hygge – så er det vist ved at være på tide at få hængt det der julepynt op. Gør som du vil, og som I bedst kan lide det i din familie. Ægte stil handler om personlighed og modet til at stå ved, hvem man er. Glædelig julepyntning!