Makeup er med stor sandsynlighed en fast del af din skønhedsrutine. Kigger du tilbage i gamle album, vil du formentlig se en stor forskel på, hvilken makeup du gik med for 10, 20 eller 30 år siden og sammenlignet med i dag. For lige som så meget andet, er der sket meget med mode og trends inden for makeup. Sammen med skønhedsekspert Charlotte Torpegaard dykker vi ned i de sidste 100 års kosmetik-trends og får et lille glimt af historien.

10’erne og 20’erne – Frem i lyset

I starten af 1900-tallet blev nogle af de første makeup-mærker som Max Factor, Helena Rubinstein og Elisabeth Arden etableret. De ville fremstille og sælge makeup til kvinder og gøre dem smukkere.

”Da Rubinstein og Arden startede op, indeholdt ansigtscremer arsenik, og makeup var forbeholdt kvinder på de skrå brædder eller “på gaden”,” fortæller Charlotte Torpegaard og nævner, at Rubinstein og Arden tog bestik af den spirende skønhedsudfoldelse og fik international succes, nærmest inden kvinder havde fået stemmeret.

“Dengang købte kvinder hverken creme eller parfume til sig selv, men måtte pænt vente på at modtage det som en gave fra passende herrebekendtskaber. Men Rubinstein og Arden bidrog til at give kvinderne frihed til at tage vare på sig selv og unde sig lidt forkælelse og frirum. Det var da også skønhedsdronningernes underliggende filosofi – altså at kvinder fortjener tid til sig selv – der sendte dem langt forud for deres konkurrenter,” forklarer hun.

1920’erne var præget af Charlston, den lille rosenmund og en slags smokey eyes, som også er en stor trend i dag.

40’erne – “Læbestiftindekset”

Både under og efter krigen skabte en særlig makeup-trend og skulle vise sig at blive en klassiker for eftertiden: Læbestiften! Udover at den blev enhver kvindes musthave, så blev den så vigtig for 40’ernes kvinder, at Max Factor lavede en regulær kyssemaskine, som testede, hvor godt læbestiften holdt. For holde, det skulle den!

“Læbestiften er et interessant fænomen. Det ses gennem tiden, at den er særligt markant i krise- og krigstider. Den tendens har fået et særligt navn – nemlig “læbestiftindekset”. Jo flere kriser – jo mere læbestift,” fortæller skønhedseksperten. Ud over de klassiske røde læber blev Hollywood-stjernernes eyeliner og mascara også for alvor kopieret.

50’erne – Perfekt makeup

“Makeuppen i efterkrigstiden skulle være fejlfri og upåklagelig lige som den hjemmegående kvinde, der ventede på sin mand. Hun havde tid til at gøre noget ud af sig selv, og hun satte en ære i det perfekte look og en fejlfri makeup” forklarer Charlotte Torpegaard.

“Læbestiftindekset” havde stadig sit tag i makeup-trenden, så udover en perfekt anført rød læbestift, så brugte kvinderne også masser af mascara. Men ikke en hvilken som helst mascara.

”Frem til 1958 var det datidens dryssende blokmascara – eller spytmascaraen, som den også var kendt som, fordi man spyttede i den, så pudderet blev opløst og kunne børstes på vipperne. I 1958 opfandt Helena Rubinstein så den automatiske mascara, som vi kender den i dag med børsten og hylsteret,” siger eksperten og tilføjer:

“Dog uden spyt!”

60’erne – Twiggys tykke vipper

Nu skulle der gøres oprør mod det perfekte husmoder-look. Ud af billedet kom de røde læber og ind kom de lange, tætte vipper.

“Twiggys lange, kunstige vipper og den markante eyeliner blev eksponent for et ungdomsoprør. Hun var drenget, og det korte hår og dådyrøjnene var et direkte oprør mod den hjemmegående husmoder,” forklarer Charlotte Torpegaard.

70’erne – Lipglossens fødsel

Rødstrømpebevægelsen satte gang i en ny makeuptendens – nemlig lipglossen.

“Rødstrømpebevægelsen forsagede læbestiften, fordi den blev et symbol på de gamle kønsrollemønstre. Men kvinderne ville alligevel ikke helt undvære noget på læberne. Det blev lipglossens begyndelse,” forklarer skønhedseksperten.

”Lipglossen var mindre synlig, så man både kunne være feminin og støtte op om rødstrømpebevægelsen på en gang. De garvede makeup-entusiaster brugte blot lipglossen ovenpå læbestiften à la Diana Ross,” understreger Charlotte Torpegaard.

Udover den skinnende lipgloss blev den farvede dagcreme også opfundet, som var meget let i udtrykket.

80’erne – Maskulin makeup

Kvinderne var for alvor blevet en del af arbejdsmarkedet, og den udvikling skabte en meget maskulin kosmetik-tendens.

“Kvinderne kæmpede jo med mændene, og ligesom vi blev mere firkantede i tøj-looket og fik bredere skuldre med skulderpuder og habitjakker, så gjorde makeuppen os også mere maskuline. Kindbenene blev fremhævet med en bruntonet rouge ned langs kindbenet, og brynene blev store og mandige,” forklarer eksperten. Ligesom kvinderne indtog arbejdsmarkedet, begyndte mændene også at bevæge sig ind på kvindernes makeup-territorium. Som Boy George og Duran Duran kastede de sig også ud i den punkede og pink øjenskygge, som gik helt op til øjenbrynene og lagde en mørk farve i globelinjen for at gøre øjnene dybere.

90’erne – “Heroin chic”

Unisex var et nyt ord, der opstod sammen med Calvin Klein og Kate Moss. Den visuelle forskel på dreng og pige blev mindre, og ligesom kvinderne skulle være tynde og drengede, så skulle mændene være mere feminine.

“Det er tydeligt at se, at 90’ernes makeup-tendenser i langt højere grad er styret af de unge end af den voksne del af befolkningen. Sideløbende opstod ordet “Heroin chic”, der beskrev det lidt hærgede og trætte makeup-look, som sås hos blandt andet Kate Moss. På læberne gik kvinderne med meget mørke læbestifter, og de plukkede deres øjenbryn helt tynde til forskel fra 80’ernes store bryn.

00’erne – Feminine kræfter på spil

Nu var det tid til en kvinderevolution inden for makeup-industrien!

“Før 00’erne var stort set alle makeup-artister mænd. Blandt andet havde Helena Rubinstein en makeup-artist, Carlos, med en meget artistisk holdning til, hvordan vi kvinder skulle se ud – som  grønne læber. Det interessante er, at det ikke var den måde, vi kvinder gerne ville se ud på,” fortæller Charlotte Torpegaard og tilføjer:

“Pludselig begyndte kvinderne at få nogle førende poster rundt omkring i modehusene og i kosmetik-industrien, og det kom til at ændre hele det kvindelige udtryk inden for både mode og makeup. Ud røg de grønne læber og ind kom de røde, feminine. Nu handlede det om kvinders egne ønsker, og frem for et tykt lag foundation handlede det nu om at få huden frem i lyset og gøre udtrykket så organisk og feminint som muligt. Det blev starten på det naturlige look.”

I løbet af 00’erne dukkede “læbestiftindekset” op igen i forbindelse med finanskrisen, og den hjalp os gennem de svære, økonomiske tider.

“Læbestiften er jo en nem måde at definere et look på. Den er billigere og mere effektiv end en ny bluse eller kjole,” fortæller hun.

2010 – Naturlig, naturlig, naturlig

“Tendensen nu og de seneste år er det naturlige look, den smukke hud og et stort fokus på de klassiske røde læber. Derudover er rosenkinder og smukke bryn en helt klar trend,” siger Charlotte Torpegaard og forklarer, at vi mere end nogensinde før har fået øjnene op for vores øjenbryn.

“De rammer jo ansigtet ind, definerer os og kan endda gøre os yngre i udtrykket. Den engelske model Cara Delevingne med de meget tætte, velplejede og markante bryn har været toneangivende for denne trend,” fortæller eksperten.

Ud over brynene har der og er stadig fokus på makeupcremer som BB- og CC-creams, som giver et let og sundt look.

“Naturlig, naturlig, naturlig. Vi kan ikke få nok af det naturlige look. Men samtidig er der en modtrend i gang – særligt blandt de unge – som giver plads til mere makeup, contouring, hvor du former ansigtet ved hjælp af skyggeeffekter, markerede læber, tætte, fyldige vipper og generelt en markeret makeup,” understreger hun.

Fremtiden – Herre over egen makeup

“Jeg tror ikke, vi kommer til at se den store revolution inden for makeup-idealer de næste år. Men jeg tror, at den digitale revolution flytter langt mere ind i skønhedsbilledet. Vi ser allerede eksempler på makeup-apps, og jeg har netop læst en artikel om makeup og virtual reality. Lige nu arbejdes der også på programmer, hvor man selv kan printe sin makeup og fremstille den på et øjeblik. I det hele taget vil billedet blive mere og mere individualiseret. De tider er forbi, hvor en designer eller trend-guru kan diktere et look. Vi vil skabe vores helt eget look og bliver hver især herre over vores egen makeup,” spår Charlotte Torpegaard.

Om Charlotte Torpegaard

Skønhedsekspert og grundlægger af universet ilovebeauty.dk med blog, webshop og skønhedspavillon ved Kongens Have i København.

Læs mere om Charlotte på www.ilovebeauty.dk

Foto: Frederikke Heiberg